Een goede webtekst schrijven

| Leestijd: 4 minuten

Een goede webtekst schrijven

Het schrijven van goede webteksten is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn namelijk veel zaken waar je rekening mee moet houden om ervoor te zorgen dat de teksten goed aanslaan bij je doelgroep. Om je op weg te helpen geef ik je de belangrijkste tips en tricks voor het schrijven van de beste webteksten!

Denk aan je doelgroep

Allereerst zorg je dat je manier van schrijven aansluit op de doelgroep die je wilt aanspreken. Met een passende tone-of-voice maak je de teksten persoonlijker en prettiger om te lezen. Weet dus wie je doelgroep is, zodat je je goed kunt inleven in de behoeftes van die doelgroep.

Om ervoor te zorgen dat je webteksten terecht komen bij de juiste doelgroep, is het ook zaak om je teksten ‘SEO-proof’ te schrijven. Hierover lees je meer in mijn blog over SEO teksten schrijven.

Schrijf doelgericht

Iedere webtekst moet je kunnen koppelen aan een bepaalde doelstelling. Dit komt de kwaliteit alleen maar ten goede. Wil je de lezer een product verkopen? Verwerk dan call-to-actions. Wil je de lezer informeren? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van interne links. Voorkom wel dat je niet teveel ‘pusht’ om je doel na te streven, zodat je webtekst niet uitloopt in een verkooppraatje.

Vuistregeltjes!

Het schrijven van webteksten kent een aantal ongeschreven regels die handig zijn om te weten. Zo is het belangrijk om niet te lange zinnen te maken en je webteksten te voorzien van duidelijke alinea’s. Alinea’s van circa vijf regels zorgen voor een mooie structuur en houden je verhaal overzichtelijk. Vermijd vakjargon en spreek je lezer aan met ‘u’ of ‘je’, om de teksten persoonlijker te maken.

Bewaar het overzicht

Zoals je kunt zien maak ik in deze blog gebruik van verschillende alinea’s door met verschillende puntjes te werken. Dit zorgt voor een overzichtelijk geheel en maakt het eenvoudiger om de blog te scannen. Het komt simpelweg het leesgemak ten goede.

Ook het gebruik van tussenkopjes brengt extra structuur in je verhaal. Zorg voor tussenkopjes die de lezer nieuwsgierig maken naar de inhoud van je teksten.

Ondersteun je tekst visueel

Last but not least; de visuele ondersteuning. Alleen maar een lap tekst spreekt op het eerste gezicht niet zo aan. Door een afbeelding of een infographic toe te voegen maak je het volledige artikel veel aantrekkelijker. Daarnaast kan een goede infographic een enorme meerwaarde zijn voor je hele verhaal. Want, zoals het gezegde luidt: “een beeld zegt meer dan duizend woorden”.


Hallo, Ik ben Jannes

Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Tekstschrijver
Vragen? Ik hoor het graag!