Hoe relevant is jouw website voor Google?

| Leestijd: 2 minuten

De werking van een zoekmachine als Google

Als je meer uit je website wilt halen is het belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Als Google jouw website niet goed kan lezen en indexeren, zal jouw website ook niet gerankt worden binnen Google. In deze blog leg ik eerst uit hoe een zoekmachine als Google eigenlijk werkt.

Hoe Google de relevantie van jouw website bepaald…

Een zoekmachine als Google gebruikt zogeheten webcrawlers oftewel spinnen om websites te lezen en te indexeren. Deze webcrawlers volgen alle links over het hele internet en komen uiteindelijk op jouw website terecht. Een goede linkstructuur en een duidelijke sitemap zorgen ervoor dat de spinnen ook alle pagina’s van jouw domein bezoeken en lezen.

Als een webcrawler jouw website heeft bezocht, wordt de HTML-versie van een pagina opgeslagen in de index. Als Google jouw website niet kan lezen of begrijpen, zal je laag scoren in de ranking. Elke keer als de webcrawler nieuwe informatie op jouw website vindt, wordt deze index geüpdatet. Daarom is het van belang om regelmatig nieuwe relevante content toe te voegen aan je website.

Hoe vaak een webcrawler jouw website bezoekt is afhankelijk van hoe belangrijk Google jouw website acht en het aantal wijzigingen dat je aanbrengt op jouw site. Op basis van het aantal links die leiden naar een bepaalde pagina beoordeelt Google de belangrijkheid van een pagina. Zowel interne als externe links hebben invloed op de ranking in Google. Als er veel externe links naar jouw website leiden, gaat de autoriteit van jouw websitedomein omhoog, waardoor je in Google beter gevonden wordt. Het geheime algoritme van Google bepaalt uiteindelijk welke websites getoond worden in de zoekmachine op een specifieke zoekterm.

Wat weten we wel van Google’s algoritme?

Het precieze algoritme van Google is natuurlijk geheim en wordt vaak aangepast. Maar een aantal factoren die van invloed zijn, kennen we wel. Naast interne en externe links speelt ook het gebruik van de juiste zoekwoorden een belangrijk rol. In mijn vorige blog kan je meer lezen over een goed zoekwoordenonderzoek en het schrijven van relevante content. Hierbij is het essentieel om altijd vanuit jouw doelgroep en dus jouw ideale bezoekers te denken.

Het belang van structuur

De interne structuur van een website is ook van groot belang bij SEO, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Jouw bezoekers en Google benaderen en beleven de websitestructuur op verschillende manieren. Een goede sitestructuur organiseert de content en verwijst naar relevante content op andere pagina’s. Hierover zal ik meer schrijven in een volgend blog.

Ben jij klaar om jouw website te optimaliseren? Of heb je misschien nog vragen over SEO? Ik sta je graag te woord, dus schroom je niet en neem direct contact met mij op.


Hallo, Ik ben Bogo

Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Heeft u vragen of zijn er misschien onduidelijkheden? 
Ik sta u graag te woord.