Instabusiness

| Leestijd: 5 minuten

Hoe zet je Instagram in als bedrijf?

Ik krijg regelmatig de vraag hoe het social media platform Instagram B2B ingezet kan worden. Door de enorme groei van dit kanaal is het voor de zakelijke markt zeker interessant om in te zetten. Instagram telt wereldwijd momenteel meer dan 25 miljoen zakelijke accounts. De engagement van Instagram ligt ook tien keer hoger dan bij andere social media kanalen. Dus het is absoluut waardevol om Instagram in te zetten als social media kanaal voor jouw business. Maar hoe doe je dat nou? Lees hier meer over in mijn blog.

Een goede strategie is de sleutel tot succes

Zomaar wat posten heeft geen zin, er moet natuurlijk wel een goede strategie achter zitten. Met welk doel wil je Instagram inzetten? Wil je bijvoorbeeld awareness verhogen? De verkoop stimuleren? Of de klantloyaliteit verhogen? Het zijn allemaal doelstellingen waar een andere strategie achter zit. Bedenk je daarom vooraf wat je wil bereiken.  

Content

Bij Instagram gaat alles om beleving. Laat mensen nieuwe dingen ontdekken en inspireer! Belangrijk is dat je consistent bent in het posten van berichten, probeer 2 á 3 posts per week in te plannen. Maar zorg ook voor consistentie in de content creatie, waarbij je bijvoorbeeld kan werken met conceptlijnen zoals trends, gecombineerd met producten. Daarnaast kan je werken met color streaks, waardoor je zorgt voor herkenning en rekening houdt met kleuren die op elkaar afgestemd zijn. Zo creëer je een mooi overzicht op je profiel. Bekijk bijvoorbeeld het profiel van Lancôme eens.

Hashtags voor een groter bereik.

Gebruik relevante #hashtags. Hashtags worden gebruikt om te zoeken en dat is een kans om via social media zichtbaar te zijn. Als je hashtags gebruikt bedenk dan eerst hoe jouw doelgroep zoekt naar een bepaald onderwerp en kijk bij het plaatsen hoeveel berichten er op een bepaalde hashtag geplaatst zijn. Hoe populairder de hashtag, hoe hoger het zoekvolume. Zo kan je door het gebruik van de juiste hashtags een groter bereik halen.

Tip: Ben je niet zo creatief in het bedenken van hashtags? Probeer dan de app ‘Autohash’ eens. Deze app genereert automatisch hashtags op basis van de geüploade foto. De app voegt zelfs hashtags toe op basis van locatie.

Instagram advertising

Als je op Instagram een groter bereik wilt dan het aantal mensen dat je profiel volgt, kan het interessant zijn om je post te promoten of te adverteren. Voordat je aan de slag kan gaan met promoten zal je eerst een bedrijfsaccount moeten maken en zorgen dat je beheerder bent van de Facebook pagina die aan het Instagram account gekoppeld is. Het is ook mogelijk om via Facebook Advertising op Instagram te adverteren zonder bedrijfsprofiel, al raden wij dit niet aan.

Je kan advertenties op verschillende manieren inzetten, in de newsfeed of als story. Beide opties vragen om een andere strategie. In de story kan je een campagne voeren door meerdere korte video’s in te zetten.

Tip: Voeg voor extra awareness geluid toe aan je video add, namelijk 60% van de video’s wordt met geluid afgespeeld.

Een nieuwe feature van Instagram Advertising is de optie om advertenties te plaatsen onder het tabblad “verkennen”. Hier kan je foto’s en video’s ontdekken van mensen of bedrijven die je nog niet volgt. Door deze feature zal echter het aantal reclame-uitingen alleen maar stijgen.

Product tagging

Product tagging is het koppelen van producten aan een content. Zo kan je direct doorklikken naar het product in de webshop. Je hoeft de app niet te verlaten en is een aankoop doen veel sneller en makkelijker. De gebruiker bezoekt dus eigenlijk de webshop binnen de app. Het hoeft hier niet direct te draaien om producten, ook restaurants kunnen via Instagram mooie foto’s van gerechten laten zien en dan doorsturen naar een reserveerpagina op de website.

Het is mogelijk om per post 5 producten in een foto te taggen. Zodra iemand op de foto klikt, krijgt degene de prijs van het product te zien en kan men doorklikken naar de webshop, waar je het product direct kan aanschaffen. Na het plaatsen van 9 posts met getagde producten krijg je van Instagram een extra tabblad op je profiel waar je een mooi overzicht krijgt van alle shopping-posts.

Instagram Shopping

Instagram is bezig met de doorontwikkeling van Instagram Shopping. Je kan dan direct via Instagram een product kopen zonder het platform te verlaten. Momenteel wordt deze check-out getest in de VS. Deze feature gaat dus een stap verder dan producttagging, het wordt voor bedrijven makkelijker om producten aan te bieden. Daarnaast wordt het ook voor de gebruiker makkelijker om aankopen te doen. Ik denk dat dit voor veel webshops een uitkomst is.

Wil je meer weten over de inzet van Instagram of andere social media kanalen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag!


Hallo, Ik ben Bogo

Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Heeft u vragen of zijn er misschien onduidelijkheden? 
Ik sta u graag te woord.