Je eigen webwinkel starten

| Leestijd: 10 minuten

Je eigen webwinkel starten

12 belangrijke speerpunten

Wanneer je een eigen webwinkel wilt beginnen, komt er hoogstwaarschijnlijk meer bij kijken dan je had verwacht. Zo zijn er ontzettend veel dingen waar je als online marketeer rekening mee moet houden, maar wat zijn de dingen waar ik rekening mee moet houden en hoe ga ik daar mee om? Om deze vragen te beantwoorden geef ik je 12 belangrijke speerpunten voor het starten van je eigen webwinkel!

Klanten in kaart brengen

Allereerst is het zaak om te achterhalen wie je (potentiële) klanten zijn. Deze groep moet je van top tot teen kennen en begrijpen, om als marketeer optimaal in te spelen op de behoeftes van de doelgroep. Zorg voor direct klantcontact op je website, om zo op een eenvoudige manier te communiceren met de doelgroep. Gebruik daarnaast ook Google Analytics om de algemene informatie van de prospects te achterhalen; leeftijd, geslacht, afkomst, etc.

Onderscheidend vermogen

Zorg ervoor dat je met je webwinkel een echte meerwaarde bent. Je kan je als webwinkel onderscheiden op basis vele verschillende vlakken. Zo kun je bijvoorbeeld een afwijkende prijs hanteren, een onderscheidend product aanbieden of een unieke doelgroep aanspreken. Hoe meer onderscheidend vermogen je webwinkel kent, hoe meer kans op slagen. Bepaal duidelijk en helder je waardepropositie. Het maakt al met al niet uit op welke manier je je onderscheidt, als je de bezoeker maar goed kunt vertellen wat jouw webwinkel zo anders maakt.

Online marketingkennis

Online marketing is erg breed en kent vele verschillende theorieën en strategieën. Het is daarom erg belangrijk om op voorhand al kennis (en eventueel ervaring) te hebben wat betreft online marketing. Zorg er te alle tijde voor dat termen als bijvoorbeeld SEO, emailmarketing en conversiestrategie je niet vreemd in de oren klinken. Als dit wel het geval is, zal je je uitgebreid moeten gaan inlezen over online marketing, aangezien het toch echt een instapeis is voor het starten van een succesvolle webwinkel.

Duidelijke webwinkel

Uiteraard moet de webwinkel zelf ook op orde zijn. De webwinkel moet overzichtelijk en gemakkelijk zijn voor de gebruiker, om zo de ervaring van de gebruiker te optimaliseren. Hiervoor zijn de volgende onderdelen van belang:

  • Eigen, onderscheidende huisstijl
  • Verschillende categorieën in het menu
  • Goede zoekfunctie
  • Geen onnodige afleiding (reclame, fel kleurgebruik, etc.)

Door rekening te houden met bovenstaande onderdelen van de website, kun je een webwinkel creëren die past bij je organisatie en die gericht is op het behalen van de nodige online conversie. Je wensen zullen ook bepalend zijn voor het type webshop-software het beste bij je doelstellingen en budget past. Er zijn vele mogelijkheden variërend van maatwerk webshops tot diverse mogelijkheden van SAAS-webshops. 

Benodigde info en voorwaarden

Om de structuur en het gebruiksgemak van de website nog extra te waarborgen, is het zaak om de gebruiker te voorzien van alle informatie en voorwaarden die komen kijken bij de productaanschaffing. Voorzie daarom ieder specifiek product van de benodigde productinformatie. Productkenmerken, prijs en eventuele verzendkosten zijn essentieel om duidelijk aan te geven op je website. Ook het prijsgeven van de bedrijfsgegevens en bijkomende bestelvoorwaarden is van belang. Zo moet de doelgroep weten hoe het bedrijf te benaderen is bij vragen/klachten en moet de gebruiker kunnen lezen hoe het zit met de garantie- en betalingsmogelijkheden. Al met al, wees eerlijk en informatief!

Call-to-action

Aangezien het einddoel van je webwinkel hoogstwaarschijnlijk een vorm van koopconversie is, moet je op een subtiele manier de kans op deze conversie vergroten. Dit doe je met het inzetten van call-to-actions. Aan de hand van call-to-action knoppen op je webpagina kun je binnen één oogopslag opvallen bij de doelgroep. Het is zaak dat deze knop zich op een primaire plek op de pagina bevindt. Daarnaast zal de knop er in kleurgebruik en visualisatie ook uit moeten springen. Hierbij is het niet erg als de vormgeving af moet wijken van de huisstijl. Een opvallende CTA button leidt namelijk wel degelijk tot meer conversies. Om de kans op conversie te stimuleren kun je de CTA meermalig laten terugkomen op de webpagina.

Sociale media strategie

Aan de hand van sociale media kun je de persoonlijke kiekjes achter de webwinkel laten zien aan iedereen die hierin geïnteresseerd is. Maak hier ook echt gebruik van! Dit die je optimaal wanneer je alle platformen cross mediaal inzet. Verwijs vanuit je webpagina naar je socials, om de (potentiële) klant inzage te bieden in een totaal andere invalshoek op jouw organisatie. Ook andersom kun je de ervaring met je organisatie verbeteren. Verwijs vanuit je socials daarom naar je webpagina en promoot af en toe op een creatieve wijze je producten op je socials. Zoek bij je sociale media strategie naar een goede balans tussen de zakelijke doelstellingen van je organisatie en de sociale interesses van de doelgroep.

Zoekmachine-optimalisatie

Zoals eerder vermeld is de SEO van je organisatie van groot belang voor de online prestaties van je webwinkel. Je zult grondig onderzoek moeten doen naar zoekwoorden die relevant zijn voor de doelgroep. Aan de hand van het onderzoek krijg je als organisatie inzage in het online woordgebruik van gebruikers en kan je met de zoekoptimalisatie inspelen op de content van je website. Het is bij het onderzoek noodzakelijk om in bezit te zijn van relevante data, zoals de SEO van concurrentie en belangrijke zoekwoorden.

Bij het zoekwoordenonderzoek is het allereerst zaak om zelf te brainstormen. Welke woorden gebruik ik zelf voor het zoeken? Op welke woorden wil ik door de gebruiker gevonden worden? Welke zoekwoorden gebruikt de concurrentie? Deze vraagstukken moeten helder zijn.

Klantenservice

Aangezien de gebruiker het fijn vindt om bij vragen en klachten een aanspreekpunt te hebben, is de aanwezigheid van een goede klantenservice van cruciaal belang. Vele organisaties onderschatten het belang van de klantenservice, door de taken ervan toe te wijzen aan minderbevoegden binnen de organisatie. Maak de klantenservice persoonlijk en multimediaal. Zorg dat je via mail, app én telefoon bereikbaar bent voor de klant. Toon met je klantenservice oprechte interesse in de vragen en klachten van de klant, om zo bij te dragen aan een positieve ervaring tussen jouw en de klant.

Selecteren bezorgdienst

Wanneer uiteindelijk je product bezorgd moet worden, zul je dit bezorgproces mogelijk moeten maken door te kiezen voor een passende bezorgdienst. Achterhaal wat de verschillende bezorgmogelijkheden zijn en vergelijk de voorwaardes van de verschillende diensten met de behoeftes van jouw organisatie. Houd hierbij rekening met de frequentie van retourzendingen, de houdbaarheid van het product en de bezorgprijs.

Meten en analyseren

Het meten en analyseren van je online prestaties is van ongekend belang, omdat het je duidelijkheid geeft over wat aanslaat bij de doelgroep en wat niet/minder. Google Analytics is hiervoor een zeer bruikbare tool. Wanneer je op bepaalde onderdelen voldoende inzage hebt, kun je hierop inspelen. Welke pagina’s/producten hebben meer aandacht nodig en welke minder? Slaat een promotiepost op de socials aan en waarom? Hoe lang blijven bezoekers op de website? Zulk soort vraagstukken kunnen door Google Analytics helder worden.

Adverteren

Last but not least; online adverteren. Bij het online adverteren is het sowieso van groot belang om in te spelen op de doelgroep. Adverteer daarom op de leeftijden die het meest voorkomend zijn bij jouw potentiële klanten en richt je op specifieke gebieden waar veel van je prospects wonen. Hoe gerichter je adverteert, hoe groter de kans op conversie.

Naast het online adverteren van je producten, kun je ook gebruik maken van ‘Search Engine Advertising’. Met deze vorm van adverteren optimaliseer je de vindbaarheid van je website, simpelweg door Google er voor te betalen.

Nu je weet wat de belangrijkste speerpunten zijn bij het starten van je eigen webwinkel, weet je wat je te doen staat! Ik weet uit persoonlijke ervaring dat dit geen gemakkelijk proces is. Daarom help ik je bij andere vragen over het hebben van een eigen webwinkel graag verder!


Hallo, Ik ben Erik

Waarmee kan ik je van dienst zijn

Advies, strategie en online positionering.
Ik ga graag het gesprek met je aan.