Vanaf 3 december mogen webshops niet meer discrimineren!

| Leestijd: 4 minuten

Voldoet uw webshop of e-diensten aan de nieuwe verordening over belemmering van e-handel?

Je kent het wel, je wilt een artikel kopen in een webshop uit Duitsland omdat het product daar goedkoper is. Of omdat het wel verkrijgbaar is in die webshop maar niet in de Nederlandse versie. Alleen lukt het je niet omdat je naar de internationale webshop wordt gestuurd. Of je mag het product niet aanschaffen in de buitenlandse versie van de webshop.

Dat is binnen de EU vanaf 3 december afgelopen. Het zogenaamde ‘geoblocking’ wat webshops gebruiken om zich op klanten per land te richten wordt dan verboden. Het discrimineren op basis van locatie is dan niet meer toegestaan. De verordening ‘Geoblocking: Belemmering van e-handel’ wordt dan actief binnen de Europese Unie.

Ook geldt deze verordening voor het aanbieden van diensten via het internet zoals clouddiensten of gegevensopslag.

En het gaat verder. Er mag ook geen prijsverschil meer optreden tenzij het prijsverschil niet discrimineert. Dit wil zeggen dat als het prijsverschil gerechtvaardigd is door bijvoorbeeld transportkosten dat wel is toegestaan.

 

Wat betekent dit voor u als eigenaar van een webshop of e-diensten leverancier?

We vatten het even voor u samen:

  • Uw webshop, SAAS of clouddienst moet per 3 december voldoen aan de EU verordening.
  • Uw website mag niet langer klanten weigeren of omleiden op basis van locatie tenzij ze hier directe toestemming voor verleend hebben. Bijvoorbeeld via een popup.
  • De prijzen en algemene voorwoorden mogen verschillen mits er gelijke toegang verleend wordt aan alle EU klanten.
  • Een webshop of edienst mag kiezen welke betalingsmethoden er gebruikt worden. De klant mag de betalingsmethode kiezen, ongeacht van welke locatie deze komt.
  • U bent niet verplicht om in alle EU lidstaten te leveren. Mocht u dit wel doen dan mag er geen discriminatie op basis van locatie plaatsvinden. U mag wel prijsdifferentiatie hanteren in verband met transportkosten.

 

Waar moet u als ondernemer op letten?

Veel webshops of betalingsmethodes zijn op een statische manier ingericht. Dit wil zeggen dat ze niet automatisch mee updaten met deze ontwikkelingen. Neem contact op met uw webdeveloper of de nodige aanpassingen voor de verordening doorgevoerd kunnen worden.

Beter is het om met een dynamisch platform te werken waarbij deze wijzigingen ruimschoots van te voren door de leverancier van de gebruikte webshop software opgepikt zijn. Hetzelfde geldt voor uw payment provider.

In het kader van uw online marketing roepen wij ‘Maak van iedere situatie een kans!’. Laat het weten als u al voldoet aan deze EU verordening. Het geeft vertrouwen bij uw bezoeker en vergroot de kans op aankoop.

Wilt u meer weten over de consequenties voor u als ondernemer, dan sta ik u graag te woord.


Hallo, Ik ben Gerard

Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Strategie en Concept / User Experience / Design
Ik sta u graag te woord.