Erik
Erik Titulaer

Strateeg

Verkopen op Bol.com of Amazon

Wat houdt het in?

Bol.com en Amazon zijn online retailers die bedrijven en particulieren de mogelijkheid biedt om via hun website producten te verkopen. Bol.com is een nationale retailer, Amazon is daarentegen een internationaal begrip. Waar je op je eigen website wel alle touwtjes in handen hebt, kun je op de externe websites niet meer doen dan je product aan te bieden. Je hebt dus geen invloed op de rest van de website.

Ondanks dat het minder invloed hebt als organisaties bij het verkopen via externe websites, kent het ook genoeg voordelen:

Groot bereik

Aangezien de eerder benoemde retailers een ontzettend groot bereik hebben, zal ook jouw organisatie een groter bereik ervaren. Ook de optimalisatie van de retailers op Google hebben een positief effect op het bereik van de bedrijven.

Alleen kosten bij verkoop

Bij Bol.com heb je alleen kosten wanneer je daadwerkelijk een product verkoopt. Je hebt dus géén last van constante kosten, alleen maar van de logische variabele kosten

Snelle en externe verzending

De externe websites zullen met het verzendingsproces aan de gang gaan, waardoor je als organisatie een intensieve werklast verliest. Hierdoor komen de verzendingen ook nog eens in goede handen, aangezien de retailers in kwestie erg veel ervaring hebben met het verzenden van producten. Nationale retailers kunnen daarom een zeer snelle levertijd garanderen.

Persoonlijke werkontlasting
Niet alleen de werklasten betreft de verzending, maar ook betreft de klantenservice zullen je worden ontnomen. De online retailers nemen dit stokje op een professionele en intensieve manier van je over.

 

Zoals eerder vermeld heeft het verkopen via de externe webwinkels ook een aantal nadelen:

 

Geen leadgeneratie

Je hebt als organisatie geen inzage in de data achter de verkopen van je producten. Hierdoor kun je het grotere bereik helaas niet omzetten in een grotere database van klanten.

 

Directe concurrentie

Ervan uitgaande dat je concurrentie ook actief is op de website van de online retailer in kwestie, zul je te maken krijgen met directe concurrentie op de website. Het feit dat je niet meer kunt doen dan je product aanbieden en de prijs bepalen, maakt het enorm moeilijk om je te onderscheiden van de concurrentie.

 

Ongeschikt voor goedkope producten

Online retailers hanteren de nodige regels en marges om de aanwezigheid van jouw producten op hun website winstgevend te maken. Hierdoor is het moeilijk om voldoende winstmarge over te houden op relatief goedkope producten. Zo mag je op Bol.com geen verzendkosten rekenen en werkt Amazon met commissies tussen de 8% en 15%.

Weinig kans op opbouwen van merkimago

Door de beperkte invloed die je als organisatie hebt is het vrijwel onmogelijk om op de externe websites te werken aan een positief merkimago. Je hebt als organisatie invloed op de afbeeldingen, de productomschrijving en de prijs, maar meer ook niet. Op Amazon mag je zelfs niet eens de naam van je bedrijf vermelden, omdat ze willen dat de klant bij een positieve ervaring weer naar Amazon surft.

Zoals je hebt kunnen lezen biedt het verkopen via externe webwinkels de nodige voordelen, maar kent het ook een aantal haken en ogen. Het zal voor iedere organisatie daarom een andere afweging zijn of het verkopen via Bol.com en/of Amazon geschikt is voor je organisatie. Ik adviseer je daarom graag over de keuze of je extern online moet verkopen of niet.

Wil je sparren over jouw vraagstuk?

Blijf bij de pinken

bekijk alle blogs