Bouwen aan een sterkt merk

Breng het DNA van je bedrijf op een speelse en inzichtelijke manier aan het licht. 

DNA-traject Park1

Je bouwt pas aan een sterk merk, als alles wat je doet, zegt en laat zien voortvloeit uit dezelfde waarden en normen: intern en extern. In de communicatiewereld wordt vaak gezegd dat identiteit bestaat uit gedrag, symbolen en communicatie. Je DNA omschrijven gaat dus niet alleen om het verzinnen van een leuke slogan. Park1 heeft een effectief en onderbouwd model ontwikkeld om tot de kern van je DNA te komen.

Je DNA verzin je niet. Dat benoem je. Het gaat over het blootleggen van je belangrijkste karaktereigenschappen als bedrijf, ondernemer of medewerker. Die karaktereigenschappen zouden verankerd moeten zijn in alle aspecten van je bedrijfsvoering. Bedrijven die hun DNA helder hebben, ervaren dat medewerkers vaker met de neuzen dezelfde kant op staan. Een gemeenschappelijk hoger doel leidt immers tot effectievere samenwerking. Daarnaast zijn je medewerkers je belangrijkste reclame: als wat je roept in advertenties niet waargemaakt wordt, of niet klopt met de werkelijkheid, is je marketing en sales minder efficiënt.

De voordelen van een duidelijk omschreven DNA

  • Tekstuele communicatie wordt authentiek én onderscheidend
    De kernwaarden of kerneigenschappen die in je DNA omschreven staan, aangevuld met hulpwoorden voor elke eigenschap, creëren samen een vocabulaire dat onlosmakelijk verbonden is met je bedrijf. Je kiest woorden (vaak bijvoeglijke naamwoorden) die dezelfde associaties opwekken, als wanneer je met iemand van het bedrijf in gesprek bent.
     
  • Concept- en campagneontwikkeling
    Marketingcampagnes zijn consistent omdat ze vanuit één fundering van waarden en normen ontwikkeld worden. Je creëert voor de lange termijn een verhaal rondom je bedrijf dat mensen zullen herkennen en erkennen. Je communicatiemiddelen hangen niet meer als los zand aan elkaar en er hoeft niet steeds iets nieuws bedacht te worden.
     
  • Vacatures, employer branding, HR-management
    In de praktijk blijkt dat, of medewerkers succesvol zijn, vaak van veel meer dingen afhangt dan hun opleidingsniveau of werkervaring. Een pietje precies gaat niet gelukkig worden in een chaotische organisatie en een vrijbuiter gaat gebukt onder een hiërarchisch regime. Een blues muzikant zal niet lang blijven werken bij een bedrijf waar de hele dag hiphop op de radio aanstaat. De ‘verkeerde’ medewerker aantrekken kan veel geld kosten. Wanneer je vooraf selecteert op of iemand in je bedrijfscultuur past, heb je veel meer kans dat je een match voor de lange termijn hebt. Functioneringsgesprekken krijgen ook een beter onderbouwde lading, wanneer iemand beoordeeld wordt op in welke mate hij/zij bij het bedrijf past, in plaats van louter cijfers of prestaties. Wanneer je DNA helder omschreven is, zijn je wervingscampagnes voor personeel vele maten doeltreffender.
     
  • Huisstijl
    Vormen, kleuren, typografie en symbolen voelen oprechter en echter. Ontwerpers krijgen een veel betere richting wanneer de kern van je DNA omschreven is. Dat maakt de kans veel groter dat je huisstijl dicht bij jezelf ligt.

Het Park1 DNA-model

Er zijn veel manieren om je DNA of identiteit te achterhalen en te omschrijven. Wij kiezen voor één manier, die ons het meeste aanspreekt. Het Park1 DNA-model werkt met drie kerneigenschappen of kernwaarden. We merken dat drie verschillende invalshoeken, gezamenlijk zeer nauwkeurig beeld van een bedrijfscultuur kunnen schetsen. Daarnaast, als er te veel waarden zijn, kan niemand ze onthouden: zijn het dan nog wel kernwaarden?

Als je de drie kerneigenschappen combineert, resulteert dat in drie externe waarden: hetgeen je levert aan klant, medewerker en jezelf.

De combinatie van alle kerneigenschappen en externe waarden vloeit voort in het hoogste doel (de ‘why’, je ‘purpose’, noem het wat je wil): een quote, statement of zin die exact beschrijft waarom medewerkers ’s morgens graag gaan werken, hoe je bedrijf in elkaar zit en wat je uiteindelijk levert aan de wereld.

Meer weten over ons DNA-traject? Neem vrijblijvend contact op.