Marketing automation

Op zoek naar een methode om op het juiste moment, de juiste boodschap naar de juiste persoon te sturen? Aarzel niet en ontdek de mogelijkheden van Marketing Automation.

“Marketing automation is een marketing tactiek die online ingezet kan worden om met prospects en/of klanten te communiceren, met uiteindelijk doel om de klanten loyaal te krijgen en de prospect tot klant te maken.”

Bij marketing automation is het essentieel dat het bericht in kwestie op het juiste moment naar de juiste persoon gecommuniceerd wordt. Hoe beter dit gebeurt, hoe groter de kans is op interactie met de prospects en klanten. Met hulp van marketing automation kunt u prospects door hun customer journey begeleiden, waardoor ze uiteindelijk waardevolle klanten worden.

 

De voordelen van marketing automation


Verhoogt de relevantie voor de doelgroep
Doordat u inzicht krijgt in de fase van de ‘customer journey’ waarin uw leads zich bevinden, kunt u de doelgroep individueel doelgerichte content bieden. Dit kunt u doen door uw content af te stemmen op de informatiebehoefte van de doelgroep. Op deze manier verhoogt u dus de relevantie van uw marketingactiviteiten.

Verbetert de klantrelatie
Doordat u weet hoe u het beste kunt inspelen op de behoeftes van de leads, kunt u als bedrijf een relatie met hen opbouwen. Door de interactie te personaliseren en te automatiseren wordt een betere klantrelatie gerealiseerd.

Geeft inzicht op de behoeftes van de doelgroep
Met marketing automation kunt u eenvoudiger nagaan of bepaalde berichten of content hebben aangeslagen bij de doelgroep. U kunt namelijk nagaan welke informatie relevant werd bevonden en voor welke informatie nog meer behoefte bestaat.

Maakt opschalen makkelijker
Door de betere relatie met de leads en het betere inzicht in het stadium in de customer journey, kunt u de doelgroep makkelijk opdelen in verschillende groepen. Dit maakt het eenvoudiger om per groep de relevante content te bieden.

Resulteert in een hoog ROI
Wanneer u marketing automation doelbewust inzet, zult u een hoger rendement behalen en dus een hoog ‘return on investment’.

Verbindt uw marketing en sales
Doordat de twee afdelingen bij marketing automation samen moeten werken aan een goede relatie met de leads, zullen beide afdelingen elkaar aansterken en naar elkaar toe groeien.

De basis van een succesvolle marketing automation
Wanneer u als bedrijf gebruik wilt maken van marketing automation, is het belangrijk dat er sprake is van een duidelijke doelgroep. Marketing automation kan namelijk het beste worden toegepast op een specifieke, benaderbare groep.

Als u al een specifieke doelgroep heeft vastgesteld, kunt u gaan nadenken over een toepasselijke strategie. Hierbij moet u de volgende vragen kunnen beantwoorden:

Hoe gaat u de doelgroep bereiken?
Gaat u de prospects en klanten in kwestie bereiken via e-mail, website, blogs of op een andere manier?

Wat is de boodschap die u wilt overbrengen op de doelgroep?
Met de activatie zult u de doelgroep een duidelijk beeld moeten geven van de boodschap achter het bericht, zodat de doelgroep weet wat de achterliggende gedachte is van het bericht. Wanneer de doelgroep de boodschap begrijpt, is de kans groter dat er iets meer wordt gedaan.

Wat moet de doelgroep gaan doen n.a.v. de marketing automation strategie?
Wat de doelgroep moet doen n.a.v. het activatiebericht hangt volledig af van het doel van de strategie. Het is daarom ook van belang dat u met de activatietactiek een specifiek doel wilt bereiken. Wilt u dat de doelgroep een specifiek deel van uw website leest? Wilt u dat de activatiemail aanzet tot een specifieke aankoop? Denk hierover doelbewust na, zodat de inhoud van de activatiemail matcht met de achterliggende gedachte.

Wat is een geschikte planning bij het inzetten van uw marketing automation strategie?
Wanneer moet het activatiebericht gestuurd worden naar de prospects en klanten in kwestie? Welke acties onderneemt u wanneer er interactie plaatsvindt naar aanleiding van de activatie, en wat doet u wanneer het eerste activatiebericht nog niet aanslaat?

Marketing automation software
Om de interactie te kunnen meten, zult u als bedrijf gebruik moeten maken van marketing automation software. De software ondersteunt u bij het genereren en ontwikkelen van nieuwe leads. Echter zijn er vele verschillende soorten software, die allemaal verschillend zijn qua prijs en functies. Met name prijzen kennen opmerkelijke verschillen. Sommige softwarepakketten zijn voor enkele tientjes per maand beschikbaar, terwijl anderen maandelijks duizenden euro’s kunnen kosten.

Om u een goed beeld te geven van marketing automation software, hebben we voor u de meest populaire software op een rijtje gezet:

  • HubSpot Marketing Automation
  • Ontraport
  • SendinBlue
  • Mautic
  • ActiveCampaign
  • Prospect.io
  • InfusionSoft
  • Autopilot
  • Marketo
  • GetResponse
  • Drip


Vergelijken van alle software
Door de vele verschillende aanbieders is het moeilijk om de geschikte software voor uw bedrijf te zoeken. Het is daarom essentieel om goede research te doen betreffende alle mogelijkheden die de software biedt. Maak bij de research gebruik van de volgende vraagstellingen:

Past de software binnen uw pakket?
Stel vast hoeveel u als bedrijf maandelijks wilt besteden aan een marketing automation software. Houd er rekening mee dat de prijs van de software vaak in verhouding staat met de inhoud en kwaliteit van het softwarepakket.

Welke mogelijkheden biedt het softwarepakket?
Biedt de desbetreffende software de mogelijkheden die mijn bedrijf nodig heeft? Wanneer vraag (uw eisen betreft de functies en mogelijkheden van de software) en aanbod (de functies en mogelijkheden die in het softwarepakket zitten) overeenkomen, is er sprake van een match.

Wat is de visie van de softwaremakers?
Om een succesvolle samenwerking te beginnen, is het relevant om te achterhalen wat de visie is van de softwaremakers. Wanneer dit veel raakvlakken kent met de visie van uw bedrijf, is er een grotere kans op een succesvolle samenwerking.

    Mautic uitgelicht
    Mautic is een marketing automation systeem dat inzetbaar is in B2B en B2C. Een groot verschil met vele andere Marketing Automation software is het feit dat Mautic een open source platvorm is, met een zelfde soort filosofie als andere open scource platvormen zoals WordPress of Typo3. Open scource biedt de kracht van een community die dagelijks werkt aan het verbeteren van “hun” product. Feitelijk is het product niet specifiek van één partij. Open souce software is niet gebaseerd op licenties. Mautic is op verschillende niveaus te gebruiken, aangezien het relevantie biedt voor zowel korte formulieren als voor uitgebreide campagnes.

    Mautic is voor zowel de marketingwereld als de saleswereld erg interessant, aangezien het bijzondere functies biedt voor beiden:

    • Mautic biedt alle functies om het maximale uit je leads te halen. Denk hierbij aan website tracking, webformulieren en lead scoring.
    • Mautic kent een eenvoudige, prettige online omgeving die gratis toegankelijk is.
    • Mautic heeft een WordPress-plugin. Hierdoor is het mogelijk om specifieke, relevante plugins te integreren in uw website.
    • Mautic kent een uitgebreide API die het mogelijk maakt om koppeling te maken met ERP en CRM systemen.
    • Mautic kent een actieve community met developers die zorgen voor een basis voor uw bedrijf om te ontwikkelen.

    SEA en SEO specialist bij Park1 Online marketing in Venlo
    Hallo, Ik ben Bart van Soest

    Hoe kan ik u helpen?

    SEA en SEO specialist
    Vragen? Ik hoor het graag!