Zoekmachine adverteren (SEA)



Zoekmachine adverteren (SEA)

Search Engine Advertising (SEA) betekent in het Nederlands Zoekmachine Adverteren. Deze vorm van zoekmachine marketing richt zich op de gesponsorde resultaten in zoekmachines. Het doel is een zo hoog mogelijke positie halen tegen een zo hoog mogelijk rendement. Dat wil niet zeggen dat de eerste positie altijd de meest winstgevende positie is.

De essentie van SEA is het matchen van een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google, aan een advertentie, welke doorlinkt naar de website van de betreffende adverteerder. SEA maakt het daarmee mogelijk om tegen betaling vindbaar te zijn binnen zoekmachines. De kosten daarbij worden bepaald middels een veilingsysteem dat bij iedere klik op een advertentie in werking wordt gezet. De kosten van een bepaalde zoekterm is zeer divers en geheel afhankelijk van de populariteit. Bent u actief in een sterk competitieve markt waarbij uw concurrenten veel budget spenderen voor belangrijke zoektermen, dan zullen de zoektermen substantieel kostbaarder zijn om in te zetten dan zoektermen in een minder competitieve omgeving.

Nagenoeg alle organisaties zetten SEA in als onderdeel van hun (online) marketing mix. Dit komt met name doordat het een pull-marketing kanaal betreft, waardoor de kans op een sale (of iedere andere vorm van conversie) relatief groot is.

Wilt u weten welke zoektermen relevant voor u zijn en wat de kosten zijn om deze in te zetten, neem dan vrijblijvend contact op met onze SEA-specialisten via hello@park1.nl

Leer verder