Hoger scoren in Google heeft vele voordelen. Het voornaamste is dat je website meer bezocht wordt, wat weer kan leiden tot meer leads en meer verkopen. Maar hoe pak je dat aan?

 

Hoe kom ik hoger in Google?

Voordat we deze vraag beantwoorden gaan we eerst dieper in de betekenis ervan, aan de hand van een typische pagina met zoekresultaten. Als voorbeeld nemen we een zoekopdracht voor “fiets kopen”, wat de onderstaande zoekresultatenpagina oplevert.

Om de verschillende soorten resultaten uit te lichten, hebben we deze genummerd van 1 t/m 4 genummerd. Welke soorten resultaten verschijnen en op welke plek deze getoond worden, hangt voornamelijk van de zoekopdracht af.

De daadwerkelijke resultaten binnen de rechthoeken hangen af van verschillende factoren. Een heel belangrijke factor is de gebruikerslocatie. Omdat in Venlo is gezocht, zijn de lokale resultaten sterk op Venlo afgestemd. Dit zijn de resultaten met het kaartje erboven, naast nummer 2.

Hierna volgt een korte uitleg over elk van de soorten resultaten en vertellen we hoe je de positie binnen deze resultaten kunt beïnvloeden.

Organische Google resultaten

Helemaal onderaan, naast nummer 3, zien we de organische Google resultaten. Dit zijn de “normale” zoekresultaten. Er zijn een aantal factoren waarmee Google bepaalt welke websites hier worden getoond.

SEO (Search Engine Optimisation ofwel zoekmachine optimalisatie) is het vakgebied dat zich bezig houdt met het zo hoog mogelijk scoren in de organische zoekresultaten. De websites die hier verschijnen betalen niets aan Google. Daarom willen veel bedrijven organisch graag hoog scoren, maar het kost vaak veel tijd om hier bovenaan te staan.

Daarnaast zijn de organische resultaten vaak pas te zien wanneer je naar beneden scrollt. Dit is voornamelijk bij felbegeerde zoekwoorden met veel advertenties het geval. Betaalde advertenties komen namelijk bovenaan de pagina te staan en de organische resultaten worden naar beneden verplaatst.

Google Ads

De resultaten bovenaan, naast nummer 1, zijn advertenties: Google Ads. Deze staan vaak bovenaan op de zoekresultatenpagina, waardoor dit de meest opvallende resultaten zijn.

De adverteerder betaalt hierbij aan Google per klik op de advertentie. Hoeveel betaald moet worden, hangt voornamelijk af van de concurrentie op het betreffende zoekwoord en hoeveel zij bieden per klik. Door gebruik te maken van Google Ads kan jouw advertentie al binnen een paar dagen bovenaan staan.

Het is belangrijk dat jouw Google Ads account goed wordt ingericht. Anders kun je veel geld uitgeven aan kliks die uiteindelijk niets opleveren. Wij helpen je graag met het zorgvuldig en efficiënt inrichten van jouw Google Ads account.

Lokale resultaten (Google local pack)

De resultaten met het kaartje erboven, naast de 2, zijn lokale resultaten. Deze worden ook wel “Google local pack” genoemd. Deze verschijnen voor zoekopdrachten waarbij Google verwacht dat de gebruiker geïnteresseerd is in bedrijven in de buurt. De kliks op deze resultaten zijn gratis.

De informatie die hier wordt getoond, is te beïnvloeden via Google Mijn Bedrijf. Het is relatief eenvoudig en snel aan te passen. Bedenk wel; hier word je alleen aan gebruikers in de omgeving van jouw bedrijf getoond. Het potentiële bereik is hierdoor wat beperkter.

Google Shopping Ads

De resultaten rechts naast de 4, zijn Google Shopping Ads. Deze worden ook via een Google Ads account gemaakt. Hiervoor is ook een Google Shopping feed nodig. Dat is een spreadsheet (soort Excel bestand) met daarin informatie over de aangeboden producten. Bij Google Shopping advertenties betaalt de adverteerder per klik aan Google.

Om hoger te scoren in Google is het belangrijk om eerst te bepalen met welk type resultaat je bovenaan wil komen te staan. Dit kan bijvoorbeeld alleen met advertenties zijn, maar ook met een combinatie van Google Ads, local pack, Google Shopping en organische resultaten.

Wij helpen je graag met het bepalen van jouw zoekmachine strategie. Ook kunnen we helpen bij het uitvoeren van SEO en het inzetten van Google Ads.