De kosten van Google Ads

| Leestijd: 4 minuten

De kosten van Google Ads

In mijn vorige blog is een korte introductie voor Google Ads te lezen. Hiermee betaal je Google voor het vertonen van jouw advertenties. Maar hoeveel kost dit? En hoe kun je ervoor zorgen dat je niet te veel betaald?

Betalen per klik

Zoals in mijn vorige blog over Google Ads al gezegd, betaal je per klik op je advertentie. Je kunt zelf instellen hoeveel je maximaal bereid bent te betalen per klik. Daarnaast kan je instellen hoeveel geld je maximaal per dag uit wilt geven. Je kunt de campagnes op elk gewenst moment pauzeren. Er is dus geen verplicht minimum budget.

Maar waarom zou je dan meer dan één cent voor een klik bieden? Hoe meer je biedt, hoe vaker en hoger jouw advertenties worden getoond. Met een heel laag bod zullen jouw advertenties dus bij veel zoekopdrachten helemaal niet worden getoond. En de keren dat ze wel worden getoond, zullen ze vaak onderaan de zoekresultatenpagina worden weergegeven. Hier vallen ze veel minder op dan bovenaan de pagina. Advertenties die minder opvallen, worden minder geklikt. Dus om meer bezoekers op jouw website te krijgen, zul je hoger moeten bieden.

De kwaliteitsscore

De positie van jouw advertentie is echter niet alleen afhankelijk van jouw bod. De kwaliteitsscore speelt hier namelijk ook een heel belangrijke rol in. De kwaliteitsscore geeft aan hoe relevant de advertentie en landingspagina zijn voor een bepaalde zoekopdracht. De belangrijkste factoren die de kwaliteitsscore bepalen zijn de verwachte klikfrequentie, de advertentierelevantie, de ervaring op de bestemmingspagina en de laadsnelheid van de website. Door een hoge kwaliteitsscore is het dus mogelijk om bovenaan de zoekresultaten te staan, terwijl je relatief weinig biedt per klik. Daarentegen zul je door een lage kwaliteitsscore duidelijk meer per klik moeten betalen om hetzelfde resultaat te bereiken als een concurrent met een hoge kwaliteitsscore.

Het schrijven van goede advertenties

Betere advertenties leiden tot goedkopere kliks. Een goede advertentie is afgestemd op het zoekwoord waarbij deze wordt vertoond. Heel belangrijk is om het zoekwoord ook in de advertentie terug te laten komen, het liefst meerdere keren. Daarnaast moet duidelijk gecommuniceerd worden welke meerwaarde jouw website aan de zoekende kan bieden. Dit kan op vele verschillende manieren en moet per zoekopdracht bekeken worden. Het benoemen van de voordelen van jouw website, product of dienst ten opzichte van de concurrentie scoort altijd goed. Hier staan tips van Google voor het schrijven van goede advertenties.

Naast het schrijven van de advertentietekst moet ook worden nagedacht over de landingspagina. De landingspagina is de pagina van een website waar iemand terecht komt na het klikken op een link. Deze pagina moet zo goed mogelijk passen bij de zoekopdracht waarvoor de advertentie wordt getoond. Daarnaast moet de landing page aansluiten bij de advertentietekst. De groene URL die in Google advertenties wordt getoond, kan overigens zelf bepaald worden en hoeft niet dezelfde te zijn als die van de landingspagina.

 

Alhoewel er dus geen minimale kosten zijn voor Google Ads campagnes, zul je door meer geld uit te geven ook meer resultaat halen. Vooral door je campagnes slim in te richten, kan je veel kosten besparen. Binnenkort zullen we nog meer blogs over Google Ads schrijven. Maar heb je dringende vragen of opmerkingen, dan horen we dat graag!


Hallo, Ik ben Bart

Waarmee kan ik u van dienst zijn?

SEA en SEO specialist
Vragen? Ik hoor het graag!