Een introductie voor Google Ads

| Leestijd: 3 minuten

In mijn vorige blog over de Google zoekresultatenpagina hebben we het gehad over hoe deze is opgebouwd en hoe je hier met jouw advertentie kunt verschijnen. Toen zagen we dat helemaal bovenaan vaak tekstadvertenties staan. Deze worden gemaakt met Google Ads (voor juni 2018 nog Google AdWords geheten). In dit artikel zullen we hier dieper op ingaan.

In Google Ads draait alles om zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de basis van een goede Google Ads strategie. Bij welke zoekopdrachten wil jij jouw advertentie laten zien? Waar zoeken jouw potentiële klanten naar? Denk hierbij aan namen, merken en omschrijvingen van jouw producten of diensten. Maar ook aan de omschrijving van een probleem waarvoor jij een oplossing biedt. Of aan producten en diensten die gerelateerd zijn aan die van jou.

Hierbij is het heel belangrijk om de zoekwoorden niet te specifiek te maken. Hierdoor zullen je advertenties namelijk weinig worden vertoond. Maar je zoekwoorden moeten ook niet te algemeen zijn. Want daardoor kunnen de kosten snel hoog oplopen. Je betaalt namelijk per klik op je advertentie. Het gebruiken van de juiste zoektypen voor zoekwoorden is hierbij heel belangrijk.

Google maakt het je zo makkelijk mogelijk om zoveel mogelijk geld uit te geven

Dit vormt heel vaak een probleem bij mensen die zelf met Google Ads aan de slag gaan zonder dat ze weten wat ze doen. Google heeft het namelijk heel makkelijk gemaakt om zelf snel en zonder voorkennis een paar advertenties in te zetten. Vooral met AdWords Express kan je binnen een uur in een paar eenvoudige stappen enkele advertenties maken. Maar de resultaten zullen vaak tegenvallen. Je betaalt er Google in ieder geval veel meer voor dan eigenlijk nodig is. Dit komt voornamelijk doordat vrijwel alle instellingen standaard zo zijn ingesteld, dat je advertenties zoveel mogelijk worden vertoond. Om meer waar voor je geld te krijgen, zul je je instellingen moeten optimaliseren.

Het selecteren van de juiste zoekwoorden speelt een cruciale rol bij het beperken van de kosten. Ook kan het toevoegen van de juiste uitsluitingszoekwoorden veel kosten besparen. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over waar je je advertenties wilt vertonen. Standaard worden deze namelijk ook op partner websites van Google getoond, dus niet alleen voor zoekopdrachten binnen Google. Andere instellingen die tot betere resultaten kunnen leiden, hebben betrekking op budget, manier van bieden, apparaat type, locatie, leeftijd, geslacht, taal, dag, tijdstip en meer. Ook kunnen mensen op basis van hun interesses of bezoekers van bepaalde pagina’s van jouw website anders worden benaderd. In sommige landen is het zelfs mogelijk om inkomensgroepen te targeten. Hier is meer informatie over de targeting-mogelijkheden van Google Ads te lezen. Als je deze instellingen niet gestructureerd aanpakt, verlies je al snel het overzicht.

Dit was een korte introductie met een paar thema’s die een belangrijke rol spelen bij het opzetten van een Google Ads campagne. Maar er zijn nog veel meer facetten. In de komende tijd zullen we nog meer inzichten geven in deze spannende wereld die een belangrijk onderdeel kan vormen van jouw online marketing strategie. Heb je vragen of opmerkingen hierover, neem dan gerust contact met ons op!


Hallo, Ik ben Bart

Waarmee kan ik u van dienst zijn?

SEA en SEO specialist
Vragen? Ik hoor het graag!